Supermarktconcern Ahold zet al zijn interne communicatie en kantoorsystemen over naar één enkel digitaal platform van Google. De 550.000 werknemers van Ahold mailen en werken dan nog via één systeem. Dit moet het concern miljoenen gaan besparen.
Dit hebben beide partijen gistermiddag bekend gemaakt.
Het centrale digitale platform voor de Ahold supermarkten is ontwikkeld in Europa en de Verenigde Staten. Het is door Google losgemaakt van de jarenlang opgebouwde systemen met hardware van het supermarktconcern.
Het staat nu volledig in de zogehete cloud, het digitale netwerk tussen grote dataservers. Via Google Apps Premier Edition gaat Ahold alleen betalen voor de diensten die het concern afneemt en is een groot deel van de hardware en het onderhoud overbodig geworden.
De berichtenstroom tussen de Ahold-medewerkers worden via de Google-applicatie automatisch vertaald. Daarnaast kan het Aholdpersoneel alles kantoortoepassingen, zoals spreadsheets, documenten en de centrale agenda delen. ”Dit systeem is gekozen omdat het veel krachtiger werkt”, licht Erik de Muinck Keizer, landenmanager Benelux bij Google toe. “Medewerkers kunnen efficiënter aan de stukken werken en daarmee is het goedkoper.”
In 2009 had Ahold een opzet van € 28 miljard en 2900 winkels, en werkte onder andere samen met Lotus Notes van IBM. Voor Google is dit de grootste opdracht in de Benelux. KLM kent hetzelfde systeem. “De retailwereld van Ahold veranderd per definitie snel, wijzigingen zijn binnen een enkel systeem in de cloud veel sneller door te voeren”, dit zegt de zegsman van Google.