• RSS
  • Facebook
  • Twitter

Het grootste Nederlandse vriendennetwerk Hyves moet zich heel snel op zijn toekomst bezinne. Dit zegt Jan Prins, partner ict & strategie bij ItaQ Interim Professionals. Hyves staat voor de strategische keuze om opener te worden of om op oude vertrouwde door te gaan samen met een krachtige financiële partner.

”Ze zijn eigenlijk al te laat”, zegt hij over het bedrijf dat nadrukkelijk openstaat voor overname.
Hyves bezwoer gister nog om zichzelf niet in de etalage te zetten, maar het is duidelijk dat er iets moet gebeuren.
Want de concurrentie onder leiding van Facebook loopt in een hoog tempo op. Een kleine speler als Hyves kan overleven door koppelingen te maken met grotere sociale netwerken zoals Facebook en Twitter. Een berichtje, foto of andere content die op Hyves wordt gezet, komt dan ook automatisch ook op de eigen profielpagina bij Facebook te staan. Dit voorkomt dat mensen niet meer op Hyves actief en volledig naar de concurrentie overstappen.

Nadeel is echter een verlies aan inkomsten. Als Hyves opener wordt voor applicaties van dereden, wordt het aandeel in de omzet uit de overeenkomst met partners geringer. Ook de advertentie-inkomsten lekken dan weg.
Prins zegt hierover: ”Financieel en strategisch is deze optie een zwaktebod, maar wel een kans om je positie te behouden.” Facebook hanteert dit open model al langer en kan door de veelheid aan toepassingen de gebruikers meer bieden. Blijft Hyves echter gesloten, dan dreigt het gevaar dat gebruikers in grote getallen naar grotere, wereldwijd opererende concurrenten overstappen. Want net als voor zoekmachines geldt ook voor sociale netwerken:
The winner takes it all!

Volgens Prins is Hyves in essentie een platform voor communicatie. En communicatie is een internationaal gebeuren, waarbij grenzen, cultuur en taal het uiteindelijk afleggen tegen bereik.
Prins staat in alleen in zijn mening dat Hyves eigenlijk al iets over het hoogtepunt heen is. Hoewel de bezoekers aantallen van 7,8 miljoen per maand zeker indrukwekkend zijn, bestaat in de internetwereld de stellige indruk dat lokale spelers het moeilijk krijgen. Grote merkenbouwers als Nike sluiten liever een overeenkomst met Facebook.

Hyves-topman Marc de Vries stelde daar in een blog gisteren tegenover dat dit jaar een recordomzet en winst worden behaald en de verwachtingen voor 2011 nog beter zijn. Maar ondanks een schare van 10,5 miljoen gebruikers, waarvan 8,8 miljoen in Nederland blijft de omzet beperkt. Insiders schatten deze op 20 miljoen. Winst wordt al sinds 2006 behaald, maar het netto resultaat is vrij bescheiden. Prins schat voorzichtig dat Hyves zo’n 100 miljoen waard kan zijn. Onder meer TMG, eigenaar van deze krant, wordt gezien als een potentiële overnamekandidaat.

Categories: Actueel, Algemeen

Populair

sbs6

Is Nederland SBS-mar

In 2006 werd SBS een serieuze concurrent binnen omroepland toen ...

Exclusief interview

Dagelijkse leven Onze bezoekers waren voornamelijk erg geïnteresseerd in de personen ...

ReclameBlik: Bier

We beginnen bij de marktleider van de biermarkt. Heineken. Heineken ...

Positiviteit: Mannen

We nemen weer even de bouwvakkers als voorbeeld. Zij staan ...

Welkom op het Strate

Anno 2009 is het hebben van alleen een website niet ...