Nederlanders zijn niet echt oplettend wanneer het gaat om het voorkomen van cybercriminaliteit of identiteit diefstal. Veel online winkeliers letten niet goed op bij het winkelen en bankieren via het internet.
IT-dienstverlener Unisys deed onderzoek naar hoe alert Nederlands zijn wanneer ze online shoppen of bankieren. Woensdag ochtend publiceerde hij de resultaten met daarin opvallende informatie, zo blijkt uit het onderzoek dat 71 procent van alle web gebruikers in Nederland een simpel wachtwoord gebruikt en deze zelden of nooit veranderd. Uit de tweejaarlijkse cijfers komt naar voren dat meer dan de helft van de onderzochte consumenten het gemak van het online winkelen en bankieren een stuk belangrijker vindt dan de waarborg van hun privacy.
Nederlanders zijn dus erg laks als het gaat om online bescherming. Volgens een woordvoerder van Unisys staan wij als Nederlanders te weinig stil bij de voorzorgsmaatregelen. De woordvoerder raadt alle online consumenten aan zich hier beter in te verdiepen. ‘Voor je het weet ben je slachtoffer van identiteit of creditcardfraude’.
Het onderzoek van Unisys vond niet alleen plaats in Nederland. In heel de wereld zijn consumenten ondervraag over hoe oplettend ze zijn op het internet. Het onderzoek probeert bedrijven inzicht te kunnen geven in hoe de houding van consumenten nou daadwerkelijk is als het gaat om financiële en persoonlijke veiligheid.